Na de chaotische periode van vorige week zijn de afgelopen dagen rustig verlopen. De overspeed van de motor heeft gelukkig niet geleid tot een voortijdige verwisseling. Na drie dagen van paniekerige mailtjes over en weer over drie continenten bleek maandag dat we er genadig van af kwamen: geen verdere actie benodigd. Zo, dat is even lekker!
Apies kijken voor mijn hotelkamerdeur. |
De rest van de week hebben we gebruikt om de laatste dozen uit te pakken en de heli's eens te verwennen met een wasbeurt en wat TLC, oftewel: Tender Love and Care.
Het schip van de woestijn, gestrand op het strand van Mombasa |
Ondertussen blijven de oude vliegtuigwrakken achter de hangaar aan me trekken. Vooral de oude DC-3 wil ik graag nog eens van dichtbij fotograferen. Maar het hoge gras is niet geheel van gevaren ontbloot. Ik heb ondertussen een gezond respect gekregen voor de slangen op dit continent. De Zwarte Mamba en de Puff Adder (Pof adder?) ben ik beide al tegen gekomen in Mtwara en naar ik begrepen heb is hun beet dodelijk. Een mazzeltje is dat ze alleen bijten als ze pissig zijn. Maar een goeie manier om ze pissig te krijgen is om er per ongeluk in het hoge gras op te gaan staan. Dus de DC-3 die in een zee van hoog gras staat had net zo goed midden in een mijnenveld kunnen staan, net zo onbereikbaar. Maar zaterdagmiddag na het werk wint mijn nieuwsgierigheid het toch van mijn gezond verstand. Heel voorzichtig loop ik langzaam stap voor stap naar het wrak, terwijl ik het gras voor me met mijn ogen aftast naar beweging. Natuurlijk ben ik geen slang tegen gekomen maar ik ben even goed opgelucht als ik bij het wrak sta. Aan de achterkant van het wrak gekomen wacht me een verrassing: de vrachtdeur is open, dus ik kan mooi naar binnen. En daar heb ik toch weer een paar artistieke plaatjes kunnen schieten.
Als ik 's avonds de foto's op mijn computer bekijk valt mijn oog op de wat vage registratie op de achterkant van de romp, ZK-BBJ. Toch wel nieuwsgierig geworden gooi ik eens een visje uit op Google, en met succes...
Deze DC-3 is in 1945 in Oklahoma gebouwd en vervolgens aan de Nieuw Zeelandse Luchtmacht geleverd. Na in de vijftiger jaren in Singapore van dienst te zijn geweest, heeft ze tot 1994 in Nieuw Zeeland gevlogen.
![]() |
Toen..... |
...en nu. |
Na een korte tijd in Cambodja te hebben geopereerd heeft ze haar laatste jaren gesleten als manusje van alles voor the United Nations in Kenia en Somaliƫ. En sinds 2001 staat ze afgedankt in Mombasa, na 56 dienstjaren! Rust zacht, oude dame...
![]() |
De ZK-BBJ in betere tijden. |
Wat is het toch fantastisch dat je de historie van zo'n dame terug kan vinden. Ik heb genoten van je verhaal!
BeantwoordenVerwijderenHi Arjen,
BeantwoordenVerwijderenLeuk stukje, het laat mij echter wel voelen dat ik stiekum wat ouder wordt!
Mijn eerste klus bij de KLM als leerling vliegtuigmonteur was groot onderhoud aan de PH-DAW, inderdaad een DC 3 van KLM Aerocarto!
Het vliegtuig is later in Suriname aan zijn/haar eind gekomen, zonde want we hadden erg ons best gedaan......
Blijft fascinerend om de oude techniek en met name cockpit weer eens op de foto te zien.
Het vervuld toch met trots om zo lang in die technische luchtvaart ontwikkeling te hebben mogen werken, afgezien van een latere dwaling bij S&Q......
Arjen, hou je haaks en let op de slangen (ook die hydraulische als er druk opstaat!)
Groet,
Peter.